CNG földgáztöltő állomás üzemeltetése

CNG

CNG technológia bemutatása

A CNG gázról általában

A CNG (Compressed Natural Gas), vagy más néven sűrített földgáz nagy nyomás alatt tárolt szénhidrogén gázok elegye, amelyet gépjárművek, mezőgazdasági járművek, nehézgépjárművek, és egyéb árumozgató gépek, berendezések üzemanyagaként használnak.

Összetétel

A földgáz különféle szénhidrogén vegyületekből áll. Tartalmának általában 90%-a metán (CH4). Tartalmaz továbbá etánt (C2H6), propánt (C3H8), butánt (C4H10), szén-dioxidot (CO2) és nitrogént (N2).

Tulajdonságok

A gáz néhány tulajdonsága összetételtől függően, légköri nyomáson:

  • relatív sűrűség: 0,55–0,71
  • sűrűség :0,7–0,8 kg/l
  • gyulladási hőmérséklet: 600–640 °C
  • alsó-felső gyulladási koncentráció: 5–15 tf%
  • lángterjedési sebesség: 33 cm/sec
  • alsó hőérték: 0,028–0,041 MJ/l
  • 1 liter földgáz elégetéséhez szükséges levegő mennyisége elméletileg: kb. 9,5 liter
  • oktánszám: kb. 120
  • energia sűrűség tartályban: 46,5–49 MJ/kg (6,7–7,9MJ/l)
  • hajtóanyag és a levegő elméleti súlyaránya: 17:1
  • forráspont: −163 °C
Tárolás, szállítás

A földgázt vezetékhálózaton juttatják el a háztartási és az ipari fogyasztókhoz. A motor-hajtóanyagként használt gáz azonos minőségű a háztartásokban használttal. A töltőállomáson ezt a gázt nagynyomású kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítik, és így tankolják a járművekbe ugyan annyi idő alatt, mint más, hagyományos üzemanyagot. Az autógázpalackban a földgáz nyomása változik a hőmérsékletingadozás következtében, de ez motorüzemelés szempontjából figyelmen kívül hagyható. A névleges nyomás általában 200 bar. A földgáz fűtőértéke településenként eltérhet, de egy településen belül ez az eltérés 5%-nál nem nagyobb.


A CNG technológia lényege


A CNG gázt Otto-motorokban (benzinüzemű), valamint Diesel-motorokban is lehet használni. A sovány gázt felhasználó Otto-motorok nagyobb hatásfokot tudnak elérni a sztöchiometrikus Otto-motorokkal összehasonlítva, magasabb NOX és szénhidrogén kibocsátás árán. Az elektronikusan vezérelt sztöchiometrikus motorok alacsonyabb emissziót biztosítanak és a lehető legmagasabb teljesítmény kibocsátását teszik lehetővé, különösen EGR-rel (amikor a kipufogógáz egy részét visszavezetik a szívó ágba), turbótöltéssel, intercoolerrel, valamint három utas katalizátoros konverterrel kombinálva, de az üzemanyag fogyasztásuk magasabb és a hő hasznosításuk alacsonyabb.

A megfelelően kialakított sűrített földgázzal működő motor a benzinmotorral összehasonlítva a legmagasabb tengely-teljesítményt nyújtja, mert a sűrített földgáz oktánszáma magasabb, mint a benziné.

A CNG-tartályok alacsony (ún. „lassú töltés”), vagy magas nyomáson (ún. „gyors töltés") tölthetők fel. A különbséget a töltési idő jelenti. A CNG-hengereket acélból, alumíniumból, vagy műanyagból készítik. A könnyű kompozitból (ún. szénszállal erősített műanyag tartály) készült hengerek különösen előnyösek tehergépjárműveknél, mivel a súlyuk jelentősen kisebb, azaz sokkal könnyebbek, mint a korábbi generációs alumínium tartályok, ez pedig kevesebb üzemanyag-felhasználást eredményez. Az Otto-motorokhoz alkalmazható CNG-berendezés tartalmaz egy nyomásszabályzót (ami átalakítja a sűrített gázt), egy gázkeverőt, vagy gáz injektort (üzemanyagmérő berendezés). Az újabb CNG-berendezések elektronikusan többpontos befecskendezéssel működnek, hasonlóan a napjainkban használt autókban működő gázolaj-befecskendezési rendszerekhez.


LPG kontra CNG rendszerek


Az LPG gáz csaknem azonos a palackos háztartási PB-gázzal. Követelményeit az Európai Unióból átvett MSZ EN 589 szabvány írja elő. A sűrített földgáz (CNG) pedig valójában komprimált háztartási „közönséges” vezetékes gáz. A két üzemanyag között az alapvető különbség üzemi nyomásviszonyaiban van. A CNG-t légnemű állapotban tárolják 200 bar nyomáson, a PB-t cseppfolyós állapotban 5-10 bar nyomáson. A nyomásviszonyok miatt a két üzemanyag tárolótartályainak kivitele és nyomáscsökkentő rendszere (reduktor) alapvetően eltér egymástól. A felhasználás annak függvényében változik, hogy az adott térségben melyik gáz található, állítható elő. Az európai gázautózás fejlődésében Olaszország és Hollandia, valamint Lengyelország foglalja el a vezető helyet. Ezekben az országokban a benzinüzemű autók kb. fele (!) kettős üzemű. Magyarországon a benzin és gáz árának arányát figyelembe véve 40-50%-kal olcsóbban autózhatunk. A sokkal kedvezőbb tulajdonságú gáz-levegőkeveredésnek köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nő a gázos motor élettartama. A földgáznak, mint gépjármű hajtóanyagnak a legnagyobb előnye, hogy a jelenleg használatos gépjármű-hajtóanyagok közül a legkevésbé környezetszennyező és a legolcsóbb üzemanyagfajta. A tisztán földgázüzemű gépjárművek üzemeltetési költsége körülbelül 1/3-a a benzinüzemű és megközelítőleg fele a PB-LPG üzemű autókénak.üzemeltetési költsége körülbelül 1/3-a a benzinüzemű és megközelítőleg fele a PB-LPG üzemű autókénak.


A biztonság mindenek előtt!


Nem igaz a gázautókról kialakult hiedelem, hogy robbanásveszélyesek, használatuk során veszélyben van annak vezetője és környezete egyaránt! Egy esetleges ütközéses baleset során sem fog felrobbanni az autó. A gázautók robbanásait igazoltan csak az otthoni házilagos szerelések során elkövetett szakszerűtlenségek okozták. A gázrendszer minden egyes alkatrésze gyártási vagy behozatali engedéllyel rendelkezik, teljesítik az ENSZ-EGB67 előírásait, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon átalakított gépkocsik műszaki színvonala az európai előírásoknak is megfelelnek. A hivatalos gázautó-műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági elemet tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba kerülését, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gázrendszert minden esetben gáz tömören alakítják ki, melyről hivatalos igazolást ad az átalakítást végző szakszerviz. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot. A gázrendszer legkritikusabb egysége a gáztartály, melyet minden esetben a lehető legvédettebb helyre építenek be. A földgázüzemű gépjárművek hajtóanyagaként használt földgáz tárolása acél- vagy kompozit tartályokban történik. Ezek a tartályok akár 400 bar nyomást is képesek elviselni mindenféle károsodás nélkül, míg a tartályban tárolt földgáz nyomása maximum 200 bár. Ütközés esetén sem jelentenek veszélyt, mivel a tartályokat acélból készítik falvastagsága 10 mm, tehát egy esetleges ütközés esetén a tartály ép marad. Kompozit tartályok esetén a tartályokat erős acélkeret veszi körül, ami megvédi őket az extrém mechanikai hatásoktól is. A tartályok robbanása kizárható, egyfelől a tartályok erőssége, másfelől a magas nyomásból adódó nagy gázkiáramlási sebessége miatt, ami lehetetlenné teszi a visszaégést, és ez által a tartály berobbanását.


Hazai alkalmazás


Magyarországon a földgázüzemű autózás még sajnos kezdeti szakaszban van, ami betudható a gázkutak csekély számának is, jelenleg Győrben, Budapesten, és Szegeden találunk közforgalmú kutakat.

Az első nyilvános CNG kút 1994-ben nyílt Szegeden, ahol jelenleg 225 Ft egy kiló gáz. Ez az ország legnagyobb kapacitású CNG töltőállomása (890 m³/h), a gyorstöltővel három járművet lehet egyszerre tankolni. Majd később 2004-ben Győrben átadták a 340 m³/h kapacitással rendelkező második nyilvános kutat, ahol jelenleg 250 Ft egy kiló CNG gáz. Budapesten 2011-ben, a Kőbányai úton 260 m³/h teljesítményű kutat adtak át, ahol jelenleg 345 Ft egy kiló gáz. Az árkülönbségek egyrészt a gáz metán tartalmától, azaz, a CNG gáz területi energiakoncentrátumától, másrészt pedig a beruházás megtérülésének előirányzott paraméterétől függenek.

CNG töltőállomások hazánkban

Szerencsére a rendszerben rejlő kiaknázatlan lehetőségek felismerői különféle kezdeményezéseket tesznek a földgázüzemű autózás népszerűsítésére és elterjesztésére. Néhány innovatív példa: A GDF SUEZ jogelődje, a DÉGÁZ Rt. 1993-ban kezdte meg a földgáz üzemanyagként való felhasználását és elterjesztését, felismerve az abban rejlő gazdasági és környezetvédelmi előnyöket,a Tisza Volán Zrt. 1997-ben 2 db, 1999-ben 15 db autóbuszt üzemeltetett földgázzal, 2005-ben pedig ez a szám 42-re nőtt.

A Hajdú Volánnál már 1986-ban 19 járműből álló flottát alakítottak át vegyes és kettős üzemre állami támogatás segítségével. A helyközi üzemnél jelenleg 7 darab nagykapacitású autóbusz szállítja az utasokat. A GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. (korábbi Dégáz Zrt.) kirendeltségeinél 2010-ben már 8 lassútöltő berendezés üzemel: Hódmezővásárhelyen (2), Szentesen (2), Orosházán, Kiskunhalason, Kalocsán és Szabadszálláson. Egy töltőberendezés 3-4 gépkocsi kiszolgálására alkalmas. A lassútöltőkkel évente mintegy 20-25 000 m³ autógázt állítanak elő. Békéscsabán, Kiskunfélegyházán, Kecskeméten 50 m³/h, Baján 25 m³/h, Győrött 340 m³/h teljesítményű töltők létesültek a vállalat környezettudatos stratégiájának köszönhetően. Hét fővárosi vállalat által 2008. április 15-én aláírt szándéknyilatkozatnak is az a célja, hogy elősegítsék a sűrített földgáz (CNG) üzemű járműhasználat budapesti infrastruktúrájának kialakítását, illetve a főváros egyre növekvő légszennyezettségének csökkentését és ezzel a tisztább, élhetőbb környezet megteremtését. A szándéknyilatkozat aláírói a Fővárosi Gázművek Zrt. mellett a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt., a Budapesti Elektromos Művek Nyrt., a Budapesti Távhőszolgáltató Zrt., a Magyar Posta Zrt., a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt., valamint a Fővárosi Vízművek Zrt.

A magyarországi gázautózás műszaki megoldásában, beszerelési technológiájában elsősorban az olaszországi, lengyel tapasztalatokat, eszközöket, szetteket használja fel, ami egyben jelzi a kapcsolódó minőséget is. Az alkatrészek minden esetben hatósági behozatali és gyártási engedélyekkel rendelkeznek, ami biztosítja a problémamentes, és biztonságos átalakítást. Az átalakítás nem érinti a motor, illetve a karosszéria módosítását, csak a rendszer működéséhez szükséges egységek beépítését jelenti. A visszaalakítás ezen egységek károsodása nélkül történik. Az átalakítás jelenleg benzin-gázos üzemre lehetséges, melyet a Műszaki Biztonsági Főfelügyelet által engedélyezett szakszervizekben, speciálisan képzett autógáz szerelők végeznek, mely átalakítás átlagosan 3-4 év alatt térül meg személygépjármű tekintetében. A diesel-gáz üzemű átalakítások már más országokban létező formák, műszakilag igen régen megoldásra kerültek, azonban hazánkban, mivel az átalakítás következményeként nem minden - egy kivételével - égési, levegőszennyezési, kibocsátási paraméter csökken ami kizárólag hazai hatósági előírás, igaz hogy összességében a teljes kibocsátás azonban mégis csak csökken, ennek ellenére ezen átalakításokat a hatóság jelenleg mégsem engedélyezi, pedig ezzel a diesel üzemanyagot használó kisebb fogyasztású autósok 1-1,5 liter gázolajat takarítanának meg 100 kilométerenként.

Diesel- Gáz rendszerek

Dízel-gáz rendszer működése abból áll, hogy a gázolaj mellé LPG vagy CNG gázt adagolunk a szívócsőbe, amelynek mennyiségét - bizonyos paraméterek alapján - egy elektronikus vezérlőegység számol ki.

Az utastérben elhelyezett üzemmód-kapcsolón láthatja a kiválasztott üzemet, illetve a gáztankban levő folyékony gáz üzemanyag szintet.

A gázolajtank méretéhez képest, nagyjából 30% -os űrtartalmú gáztank az ideális méretű.

A dízel befecskendező rendszeren (adagoló, common rail) nem történik átalakítás. A motor kettős üzemanyaggal működik, gázolajjal és gázzal, legyen az LPG vagy CNG. A gáz a motor égésterében katalizátor funkciót tölt be,elkeveredik a levegővel, így elégeti az egyébként korommá váló el nem égett részecskéket is.

A dízel-gáz rendszer működése következtében:

  • A hatásfok 85%-ról közel 100% -ra növekszik,
  • csökken a fogyasztás: 10-30%
  • nő a teljesítmény: 20-30%
  • nő a nyomaték: 20-30%
  • nincs korom kibocsátás (EGR rendszerek, részecske szűrők élettartalma nő, óvja a környezetet)


A sűrített földgáz a jövő üzemanyaga


A hagyományos - benzin és diesel- üzemanyaghoz képest a földgáz egy lényegesen olcsóbb, környezetkímélőbb üzemeltetési megoldást, emellett a gázszolgáltató részére piaci bővítést nyújt. A közlekedési célra használt sűrített földgáz 2010. január 1-től jövedéki adó mentes lett, így az üzemanyag költség terén jelentős megtakarítást jelent. A földgáz továbbá tisztán, gazdaságosan és energiatakarékosan alkalmazható, kedvező tulajdonságai és előnyei számos felhasználási lehetőséget kínálnak, köztük a gépjárművek meghajtását is biztosítani tudja.

A benzin üzemmel szemben kisebb a szén-monoxid, valamint az üvegházhatást okozó kén- és nitrogén-oxidok aránya, továbbá mintegy 80 %-kal kisebb az egészségre leginkább káros, reaktív szénhidrogének és a nem limitált komponensek (BTX aromások, aldehidek) aránya is. A dízelmotorok által kibocsátott koromrészecskék, az utóbbi időben elterjedt felismerés szerint, a felső légúti daganatos megbetegedések legalább öt százalékáért felelősek, a földgáz üzemű motorok kipufogógázában azonban koromrészecske gyakorlatilag nem található.

A CNG, azaz a sűrített földgáz hazánkban terjedő félben lévő üzemanyag, előnye, hogy a propán alapú gázhoz képest kedvezőbbek az égéstechnikai tulajdonságai és biztonságosabbak az üzemeltetés feltételei. A benzin üzemmel összehasonlítva nagyságrendekkel kisebb a szén-monoxid (60-90 %-kal), a nitrogénoxid (20-40 %-kal) és a szénhidrogén (40-60 %-kal) kibocsátás is. Emellett a CNG üzemanyag ára jóval kedvezőbb, mint a benziné. A CNG tehát olcsóbb, környezetkímélőbb és biztonságosabb, mint más üzemanyagok.

CNG gázkút létesítése Békéscsabán, információ a járművek CNG földgáz üzemű átalakításáról, egy kis műszaki ismeret, tudásanyag

A Békéscsabára tervezett CNG közforgalmú kút létesítésének indokai

  • A kúthálózat kiépülésének segítése
  • A technológiát alkalmazni kívánók támogatása
  • A technológia szélesebb társadalmi körben való népszerűsítése
  • A környezeti káros anyag kibocsátás nagymértékű csökkentése, biztosítva az élhetőbb környezetet
  • Jelentős költségmegtakarítás elérhetőség érdekében, ami az üzemanyag felhasználás során igen  nagy jelentőséggel bír
  • A rendelkezésre álló fosszilis energiahordozó készletek egyenlő kihasználásának fokozása miatt

A Gardaland Kft célkitűzése


A Gardaland Kft arra törekszik, mint leendő közforgalmú CNG sűrített földgáz töltőállomás üzemeltető, hogy a tervezett CNG gáztöltő szolgáltatásával először Békéscsabán, a lehetséges felhasználói kör igényeit teljesen lefedje, így megpróbálja biztosítani a lehető legnagyobb felhasználói megelégedettséget, remélhetőleg minden ágazatban, szektorban.

  • kivonulós szerviz szolgáltatást  végző nagyvállalatok, egyetemes szolgáltatást nyújtó szektorok
  • Áruszállítási szolgáltatást végző, terítő járatokat fenntartó gazdálkodók
  • Hulladékgazdálkodók, köztisztasági vállaltok, közterület fenntartók
  • Tömegközlekedési vállalatok
  • Áru-csomagküldő szolgálatok
  • Nemzetközi-belföldi áruszállítás
  • Erőgépeket, földmunkagépeket, rakodó-emelőgépeket üzemeltetők
  • A magánszektorban személygépkocsit használók
  • Mezőgazdasági gépeket üzemeltetők
  • Gázmotorokat használó, energetikai cégek

Megkezdtük a CNG technológia nyújtotta előnyök bemutatását, az alternatív meghajtás népszerűsítését


FAQ - Gyakori Kérdések!


Napjainkban szinte csak ólommentes benzin vásárolható ugyanis a mai korszerű kialakítású, katalizátoros motoroknál használt szelepülékek, és a szeleptányérok illetve szelepvezetők anyaga lehetővé teszi az ólom elhagyását. Néhány japán gyártó hengerfej kialakításainál azonban indokolt szelepvédő adalék használata is. Szerencsére a hazai forgalomban több neves gyártó adaléka is kapható. Válassza bármelyiket, biztos lehet benne, hogy nem károsítja gépjárművét CNG gázüzemmel.

Ezen túlmenően a CNG üzemmódnak további pozitív hatása van a motorra mely a következő: Mivel a CNG eleve gáz halmazállapotú - szemben benzinnel, gázolajjal mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára-, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajt. Így nő a motor olajcsere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek, főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten. A CNG üzemanyag sűrített gáz formájának köszönhetően, jótékonyan csökkenti a motor üzemi hőmérsékletét a nyomásos beadagoláskor, ezzel biztosítva az állandó hatásfokot, teljesítmény leadást.

Nem robbanásveszélyes, mert a hivatalos gázautó műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági elemet tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a felhasználó gáz motortér felé jutását. A gáztartályok különleges 4 mm vastag edzett acélanyagból, illetve „kompozit” anyagból készülnek, melyek 300 bár nyomásra tervezettek, és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen kerülnek elhelyezésre a gépkocsin. A fenti meghatározott tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést, és rendszer használatot.

A folyamatos teszteknek, fejlesztéseknek köszönhetően egyre több gyártó jelenik meg direkt befecskendezős motorokra kifejlesztett eszközökkel. Nagyon fontos információ, hogy ezek a szettek kifejezetten motorkódokra vannak kifejlesztve. Összefoglalva, csak olyan típusok alakíthatóak át garanciával, amire a gyártó jóváhagyta ez irányú fejlesztését, eszközét.

Az átalakítás után minden esetben be kell jegyezni a forgalmi engedélybe a hajtó-anyag változást, amely két formában lehetséges.

Azok a gépjárművek melyek rendelkeznek úgynevezett sorozat-átalakítási vagy típus engedéllyel a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, vagy az arra kifejezetten jogosult gázautó szakszervizeknél kell, hogy egy műszaki szemlét teljesítsenek. Ez a szemle nem azonos a műszaki vizsgával. Itt a gépjárművet azonosítják, és azt ellenőrzik, hogy minden átalakító munkálat szabályosan, a kiadott sorozat-átalakítási engedély alapján lett -e elvégezve. Azon gépjárművek esetén, melyekre nincsen ilyen engedély, egyedi átalakítási dokumentáció elkészítését követően külön műszaki vizsgát kell tenni.

Az esedékes műszaki vizsgák elvégzése, és a zöldkártya érvényesítse továbbra is a hagyományos időközönként történik, tehát nem kell sűrűbben vizsgáztatni az átalakított gépjárműveket. Minden tervezett műszaki vizsga előtt úgynevezett „TANÚSÍTVÁNY”-t kell kiállítatni a gázautó szakszervizben, mely 30 napig érvényes, így a vizsgát ezen időponton belül kell elvégezni.

Átlagosan a gázüzem-móddal mintegy 30-50%-os költségmegtakarítás érhető el. Az átalakítás maga egy olyan megtérülő beruházás mellyel nem csupán a pénztárcánkat kíméljük, de a kedvező károsanyag-emissziónak köszönhetően jelentősen hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez, különösen a levegőtisztaság terén.

Mivel a CNG gázüzemanyag fűtőértéke, koncentrált energiatartalma magasabb, mint az LPG üzemanyagé, így szinte azonos, illetve magasabb a gépkocsi motorjának teljesítménye CNG üzemben, mint bármely más hagyományos üzemanyagú azonos típusú gépkocsi motoré. Az autógáz kedvező árának köszönhetően igen jelentős üzemeltetési költségmegtakarítás realizálható.

Az Európai Unióban súlyozottan bevezetett környezetszennyezés, kibocsátás csökkentést előirányzó törvények előtérbe kerülése, illetve a gázalkatrész gyártásban bevezetett törvényi szabályozásnak köszönhetően, lehetővé vált minden parkolóházban és mélygarázsban a parkolás, így hazánkban sem kell lemondanunk a parkolóházakban való parkolásról. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak olyan a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő mélygarázsokba és parkolóházakba tilos gázüzemű gépkocsival behajtani, ahol ezt külön tiltó tábla jelzi.

Tehát minden olyan parkolóházban, garázsban nyugodtan parkolhatunk gázautóval, ahol ezt külön nem tiltják.

Az egyik legjobb döntés lehet a már átalakított gépjármű vásárlása. A gépjárművet feltétlenül próbáljuk ki mindkét üzemanyag típussal. Kérjük el a gázüzemre vonatkozó szervizkönyvet is. Ellenőrizzük a forgalmi engedélyben, hogy az átalakítás hivatalos legyen. A forgalmi engedély hátoldalán található a gázüzem bejegyzése az engedélyszámmal együtt.

Egy kis technikai, műszaki információ

Az üzemanyag rendszer kiépítése tekintetében az alábbi módon csoportosíthatjuk a gépjárműveket, és a használni kívánt CNG autógáz rendszereket:

  • A karburátoros típusú (Favorit, Lada, Skoda, Wartburg,) autókba egy központi keverőfejes rendszer megfelelő. Ez a rendszer egy keverőfejen keresztül juttatja a motorba a CNG gázt. A légnemű gáz felhasználhatóságának biztosításáért egy vákuumvezérlésű nyomáscsökkentő (reduktor) a felelős.
  • A monoinjektoros típusú (Opel Astra F, Suzuki Swift, Lada Niva) autókba is egy hasonló berendezés kerül beépítésre. Itt is egy keverőfejen keresztül juttatjuk a gázt a szívócsőbe. Fontos különbség, hogy a nyomáscsökkentő (reduktor) már elektromos vezérlésű, és a szabályozott keverékképzés biztosítása érdekében kötelezően egy kis elektronikát kell beépíteni, ami figyeli a lambda szonda működését és egy elektromotor segítségével szabályozza, hogy melyik pillanatban mennyi üzemanyag kerüljön a motorba.

A hengerenkénti injektoros fém szívócsöves gépjárműveknél szintén a fent említett berendezések kerülnek beépítésre, annyi különbséggel, hogy itt már szükség van még egy újabb vezérlő elektronikára, ami a benzines injektorok lekapcsolását végzi és a megfelelő jelekkel támogatja a benzines vezérlőegység felé az eredeti injektorok működését. Ezeknél a motortípusoknál sokkal öblösebb, és hosszabb szívócső került beépítésre, így itt még szükséges egy úgynevezett visszarobbanás gátló beszerelése is az átalakítás során.

A korszerűbb gépjárműveknél, más szóval az EURO2-es környezetvédelmi besorolásnál magasabb kategóriába tartozó autóknál, már csak a hengerenkénti CNG gáz injektoros (Landirenzo, Lovato, Landi) berendezések használhatóak.

Ezen típusú CNG gázrendszerek felépítése nagyban hasonlít a mai modern benzin üzemanyag ellátó rendszerek felépítésére. Ennél a korszerű rendszernél már minden henger eredeti üzemanyag befecskendezője mellé be kell építeni egy gáz befecskendezőt is külön. A működés során a CNG gázvezérlő berendezés határozza meg a benzines elektronikától kapott jelek alapján, hogy mikor melyik hengernek mennyi üzemanyagra van szüksége.


A CNG-vel kapcsolatos hasznos linkek gyűjteménye


CNG üzemű használt járművek beszerzésének teljes körű ügyintézése, saját járműparkkal, CNG tapasztalattal rendelkező partner által

A gardaland Kft tehergépjárműveit a SYNCRO-TRADE Kft javítja rendszeresen, mely cég meghatározó profiljai mellett CNG üzemű járműveket is üzemeltet, illetve használ, napi feladatvégzése során, így jelentős CNG üzemű jármű használati, üzemeltetési tapasztalatra tett már szert.

Ezen túlmenően szívesen közreműködik CNG üzemű gépjárművek, személygépjárművek, tehergépjárművek külföldi beszerzésében is.


CNG üzemű használt járművek beszerzésének teljes körű ügyintézése, saját járműparkkal, CNG tapasztalattal rendelkező partner által


A gardaland Kft tehergépjárműveit a SYNCRO-TRADE Kft javítja rendszeresen, mely cég meghatározó profiljai mellett CNG üzemű járműveket is üzemeltet, illetve használ, napi feladatvégzése során, így jelentős CNG üzemű jármű használati, üzemeltetési tapasztalatra tett már szert.

Ezen túlmenően szívesen közreműködik CNG üzemű gépjárművek, személygépjárművek, tehergépjárművek külföldi beszerzésében is.

Partnerünk pontos elérhetősége az alábbi:

SYNCRO - TRADE KFT
6077 Orgovány Ady Endre utca 1.
Tel: - 0036/30-239-8514
Tel: - 0036/30-279-7909


A CNG sűrített földgáz kilónkénti fogyasztói ára, felhasználói csoportokkal differenciáltan


Feltöltés alatt...